ENDOMETRIOSEKANKER.

Informatie over actuele ontwikkelingen in zowel reguliere als alternatieve en/of aanvullende behandelingen en middelen bij endometriosekanker in alle stadia. We hebben zo goed als mogelijk alle informatie op alfabetische volgorde gezet zodat u nog gemakkelijker en sneller bij de informatie kunt komen. Soms staat bepaalde informatie onder bv. chemo bij endometriosekanker, maar soms ook onder onderwerpsnaam, zoals Hyperthermie. Of bv. effecten van specifieke voedingstoffen staat onder voedingstoffen. 

Scroll in linkerkolom naar artikelen die min of meer op alfabetische volgorde zijn gerubriceerd naar onderwerp.

Ervaringen van kankerpatienten met complementaire aanpak zijn te vinden onder ervaringsverhalen en er zijn op onze website ook een aantal video's van ervaringen van kankerpatienten met complementaire aanpak te zien. Aan te klikken via videoknop linksbovenaan op deze pagina. Of ga naar de website van het SNFK waar voorlichtingsfilmpjes zijn te zien over complementaire aanpak bij kanker.
 
Als u ons wilt ondersteunen dan kan dat via een donatie: zie inschrijving OPS

Voedingstoffen zoals voedingsvezels, aanvullende vitamines en dan specifiek vitamines C, E en Betacaroteen en Retinol kunnen het risico op endometriosekanker aanmerkelijk verlagen. Artikel update 3 juni 2011

29 januari 2007: Bron: 1: Int J Cancer. 2007 Jan 17;

Voedingstoffen zoals voedingsvezels, aanvullende vitamines en dan specifiek vitamines C, E en Betacaroteen en Retinol kunnen het risico op endometriosekanker aanmerkelijk verlagen. Dit blijkt uit een vergelijkende bevolkingsstudie onder ruim 1000 mensen met gediagnosteerde endometriosekanker en een vergelijkbare controlegroep van mensen zonder kanker. In deze studie is vooral gekeken naar effecten van dierlijke voedingspatronen en plantaardige voedingspatronen en er kwam uit dat een plantaardige voedingspatroon beschermender werkt tegen endometriosekanker dan dierlijk voedingspatroon. Overigens bevestigt deze studie eerdere studies naar preventie van endometriosekanker.

Nutritional factors in relation to endometrial cancer: A report from a population-based case-control study in Shanghai, China.Xu WH, Dai Q, Xiang YB, Zhao GM, Ruan ZX, Cheng JR, Zheng W, Shu XO. Department of Epidemiology, Fu Dan University School of Public Health, Shanghai, People's Republic of China.

We evaluated the role of dietary nutrients in the etiology of endometrial cancer in a population-based case-control study of 1,204 newly diagnosed endometrial cancer cases and 1,212 age frequency-matched controls. Information on usual dietary habits was collected during an in-person interview using a validated, quantitative food frequency questionnaire. Logistic regression analysis was conducted to evaluate the association of nutrients with endometrial cancer risk using an energy density method (e.g., nutrient intake/1,000 kilocalories of intake). Higher energy intake was associated with increased risk, which was attributable to animal source energy and a high proportion of energy from protein and fat. Odds ratios comparing highest versus lowest quintiles of intake were elevated for intake of animal protein (Odds ratio (OR) = 2.0, 95% confidential interval: 1.5-2.7) and fat (OR = 1.5, 1.2-2.0), but reduced for plant sources of these nutrients (OR = 0.7, 0.5-0.9 for protein and OR = 0.6, 0.5-0.8 for fat). Further analysis showed that saturated and monounsaturated fat intake was associated with elevated risk, while polyunsaturated fat intake was unrelated to risk. Dietary retinol, beta-carotene, vitamin C, vitamin E, fiber, and vitamin supplements were inversely associated with risk. No significant association was observed for dietary vitamin B1 or vitamin B2. Our findings suggest that associations of dietary macronutrients with endometrial cancer risk may depend on their sources, with intake of animal origin nutrients being related to higher risk and intake of plant origin nutrients related to lower risk. Dietary fiber, retinol, beta-carotene, vitamin C, vitamin E, and vitamin supplementation may decrease the risk of endometrial cancer. (c) 2006 Wiley-Liss, Inc.

PMID: 17230528 [PubMed - as supplied by publisher] Nutritional factors in relation to endometrial cancer: A report from a population-based case-control study in Shanghai, China.Xu WH, Dai Q, Xiang YB, Zhao GM, Ruan ZX, Cheng JR, Zheng W, Shu XO. Department of Epidemiology, Fu Dan University School of Public Health, Shanghai, People's Republic of China.

We evaluated the role of dietary nutrients in the etiology of endometrial cancer in a population-based case-control study of 1,204 newly diagnosed endometrial cancer cases and 1,212 age frequency-matched controls. Information on usual dietary habits was collected during an in-person interview using a validated, quantitative food frequency questionnaire. Logistic regression analysis was conducted to evaluate the association of nutrients with endometrial cancer risk using an energy density method (e.g., nutrient intake/1,000 kilocalories of intake). Higher energy intake was associated with increased risk, which was attributable to animal source energy and a high proportion of energy from protein and fat. Odds ratios comparing highest versus lowest quintiles of intake were elevated for intake of animal protein (Odds ratio (OR) = 2.0, 95% confidential interval: 1.5-2.7) and fat (OR = 1.5, 1.2-2.0), but reduced for plant sources of these nutrients (OR = 0.7, 0.5-0.9 for protein and OR = 0.6, 0.5-0.8 for fat). Further analysis showed that saturated and monounsaturated fat intake was associated with elevated risk, while polyunsaturated fat intake was unrelated to risk. Dietary retinol, beta-carotene, vitamin C, vitamin E, fiber, and vitamin supplements were inversely associated with risk. No significant association was observed for dietary vitamin B1 or vitamin B2. Our findings suggest that associations of dietary macronutrients with endometrial cancer risk may depend on their sources, with intake of animal origin nutrients being related to higher risk and intake of plant origin nutrients related to lower risk. Dietary fiber, retinol, beta-carotene, vitamin C, vitamin E, and vitamin supplementation may decrease the risk of endometrial cancer. (c) 2006 Wiley-Liss, Inc. PMID: 17230528 [PubMed - as supplied by publisher]