Wetenschappelijk onderzoek naar voedingstoffen en natuurlijke aanpak en middelen bij kanker. Studieabstracten en studieanalyses.

Hier vermelden we artikelen en studies c.q. onderzoeken over kanker in relatie tot voeding. Sommige met aanvullend commentaar andere zoals we die op internet vonden. We zullen deze artikelen regelmatig aanvullen, maar dat kost tijd en we willen dat ook heel zorgvuldig doen. We hebben de onderzoeken en artikelen geprobeerd in logische en min of meer alfabetische volgorde te plaatsen. Veelal staat een artikel op naam van voedingstof - vitamine enz. Maar soms ook onder dieëten of voeding bij kanker of bij de betreffende kankersoort als eerste genoemd, zoals onder blaaskanker en vitamines onder de B.. Dus zoek op naam van bepaalde voedingsstof of gebruik zoekfunctie op startpagina want bij verschillende kankersoorten staan ook vaak belangrijke studies en artikelen vermeld die niet allemaal in deze lijst voorkomen.

Als er mensen zijn die ons tips kunnen geven graag a.u.b. Stuur ons opvallende onderzoeken en we plaatsen die op de site. (zie ook literatuurlijst (Deze lijst samengesteld door arts-bioloog drs. E. Valstar heeft de 1500 overschreden en zijn allemaal gerandomiseerde onderzoeken) en kanker en boeken). Daarnaast is een aanrader naar informatie over bewezen effecten van voeding en voedingssuppletie bij kanker het boek: Voedingsinterventie bij kanker ; een signaal aan de klassieke oncologie. Door arts-bioloog drs. Engelbert Valstar. Het boek kost 16,95 euro en het ISBN-nummer is 90 5860 192 7. 

In linkerkolom hebben we de artikelen geplaatst op min of meer alfabetische volgorde.  Soms op naam van middel (bv. Chinese kruiden of vorm van behandeling bv. acupunctuur of op vorm van kanker bv. darmkanker

Isoflavonen en effect op botdichtheid: Natuurlijke isoflavonen gaan tegenover placebo aantoonbaar botverlies tegen bij vrouwen in de overgang. Artikel update 4 juli 2011

31 maart 2005: Bron: Am J Clin Nutr. 2004 Feb;79(2):326-33.

Natuurlijke isoflavonen gaan tegenover placebo aantoonbaar botverlies tegen bij vrouwen in de overgang en is vooral belangrijk voor mensen met o.a. borstkanker, eierstokkanker en baarmoederhalskanker. blijkt uit dubbelblinde gerandomiseerde placebo gecontroleerde 1 jarige studie bij 205 vrouwen in leeftijd van 49 tot 65 jaar.

The effects of phytoestrogen isoflavones on bone density in women: a double-blind, randomized, placebo-controlled trial.

Atkinson C, Compston JE, Day NE, Dowsett M, Bingham SA.
MRC Biostatistics Unit, Institute of Public Health, Robinson Way, Cambridge, United Kingdom.

BACKGROUND: Isoflavone phytoestrogen therapy has been proposed as a natural alternative to hormone replacement therapy (HRT). HRT has a beneficial effect on bone, but few trials in humans have investigated the effects of isoflavones on bone.

OBJECTIVE: The objective of the study was to determine the effect on bone density of a red clover-derived isoflavone supplement that provided a daily dose of 26 mg biochanin A, 16 mg formononetin, 1 mg genistein, and 0.5 mg daidzein for 1 y. Effects on biochemical markers of bone turnover and body composition were also studied. DESIGN: Women aged 49-65 y (n = 205) were enrolled in a double-blind, randomized, placebo-controlled trial; 177 completed the trial. Bone density, body composition, bone turnover markers, and diet were measured at baseline and after 12 mo. RESULTS: Loss of lumbar spine bone mineral content and bone mineral density was significantly (P = 0.04 and P = 0.03, respectively) lower in the women taking the isoflavone supplement than in those taking the placebo. There were no significant treatment effects on hip bone mineral content or bone mineral density, markers of bone resorption, or body composition, but bone formation markers were significantly increased (P = 0.04 and P = 0.01 for bone-specific alkaline phosphatase and N-propeptide of collagen type I, respectively) in the intervention group compared with placebo in postmenopausal women. Interactions between treatment group and menopausal status with respect to changes in other outcomes were not significant.

CONCLUSION: These data suggest that, through attenuation of bone loss, isoflavones have a potentially protective effect on the lumbar spine in women.

Randomized Controlled Trial
PMID: 14749241 [PubMed - indexed for MEDLINE]