Wetenschappelijk onderzoek naar voedingstoffen en natuurlijke aanpak en middelen bij kanker. Studieabstracten en studieanalyses.

Hier vermelden we artikelen en studies c.q. onderzoeken over kanker in relatie tot voeding. Sommige met aanvullend commentaar andere zoals we die op internet vonden. We zullen deze artikelen regelmatig aanvullen, maar dat kost tijd en we willen dat ook heel zorgvuldig doen. We hebben de onderzoeken en artikelen geprobeerd in logische en min of meer alfabetische volgorde te plaatsen. Veelal staat een artikel op naam van voedingstof - vitamine enz. Maar soms ook onder dieëten of voeding bij kanker of bij de betreffende kankersoort als eerste genoemd, zoals onder blaaskanker en vitamines onder de B.. Dus zoek op naam van bepaalde voedingsstof of gebruik zoekfunctie op startpagina want bij verschillende kankersoorten staan ook vaak belangrijke studies en artikelen vermeld die niet allemaal in deze lijst voorkomen.

Als er mensen zijn die ons tips kunnen geven graag a.u.b. Stuur ons opvallende onderzoeken en we plaatsen die op de site. (zie ook literatuurlijst (Deze lijst samengesteld door arts-bioloog drs. E. Valstar heeft de 1500 overschreden en zijn allemaal gerandomiseerde onderzoeken) en kanker en boeken). Daarnaast is een aanrader naar informatie over bewezen effecten van voeding en voedingssuppletie bij kanker het boek: Voedingsinterventie bij kanker ; een signaal aan de klassieke oncologie. Door arts-bioloog drs. Engelbert Valstar. Het boek kost 16,95 euro en het ISBN-nummer is 90 5860 192 7. 

In linkerkolom hebben we de artikelen geplaatst op min of meer alfabetische volgorde.  Soms op naam van middel (bv. Chinese kruiden of vorm van behandeling bv. acupunctuur of op vorm van kanker bv. darmkanker

Melanomen: calcium plus vitamine D voorkomt voor 57% dat vrouwen met een geschiedenis van een vorm van niet melanome huidkanker, basale huidkanker, alsnog een melanoom ontwikkelen. Dit blijkt uit een 7 jarige gerandomiseerde placebo gecontroleerde studie bij vrouwen. Artikel update 23 april 2012

6 juli 2011: bron: Journal of Clinical Oncology

Calcium plus vitamine D werkt significant preventief beschermend bij vrouwen na de overgang, die eerder een niet melanome vorm van huidkanker hebben gehad in het voorkomen van het ontwikkelen van een melanoom. Dit blijkt uit de analyse van een subgroep uit de Womans Health Study. Een 7 jarige gerandomiseerde placebo gecontroleerde gezondheids studie bij 36.282 vrouwen. Uit de algemene studie kwam naar voren dat calcium en vitamine D niet beschermend zou werken voor het ontwikkelen van basale huidkanker of melanomen, maar uit een subanalyse bleek dat maar liefst 57% minder vrouwen uit de groep vrouwen die een geschiedenis hadden van basale huidkanker en calcium en vitamine D slikten geen melanomen ontwikkelden in vergelijking met de groep vrouwen die geen calcium en vitamine D slikten, met ook een geschiedenis van basale huiidkanker. De onderzoekers pleiten dan ook voor een aparte vervolgstudie die heel gericht deze groep vrouwen onderzoekt. Ook hebben de onderzoekers twijfels met de voorgeschreven hoeveelheden calcium en vitamine D voor de vrouwen die geen geschiedenis hadden van basale huidkanker. De onderzoekers zouden hogere doses willen geven maar mogen dit niet vanwege de vastgestelde richtlijnen voor suppletiegebruik in Amerika.

Voor wie toch calcium en vitamine D wil gaan gebruiken raadpleegt daarvoor een goed gekwalificeerd orthomoleculair arts, zij mogen wel hogere doses voorschrijven.  Hier het abstract van de studie.  

In women with history of NMSC, Calcium and vitamin D supplementation reduced melanoma risk, suggesting a potential role for calcium and vitamin D supplements in this high-risk group

Source: Journal of clinicl Oncology

Calcium Plus Vitamin D Supplementation and the Risk of Nonmelanoma and Melanoma Skin Cancer: Post Hoc Analyses of the Women's Health Initiative Randomized Controlled Trial

  1. Jean Y. Tang,
  2. Teresa Fu,
  3. Erin LeBlanc,
  4. JoAnn E. Manson,
  5. David Feldman,
  6. Eleni Linos,
  7. Mara Z. Vitolins,
  8. Nathalie C. Zeitouni,
  9. Joseph Larson and
  10. Marcia L. Stefanick

+ Author Affiliations

  1. Jean Y. Tang, Teresa Fu, David Feldman, Eleni Linos, and Marcia L. Stefanick, Stanford School of Medicine, Stanford University, Stanford, CA; Erin LeBlanc, Northwest Kaiser Center for Health Research, Portland, OR; JoAnn E. Manson, Brigham and Women's Hospital, Harvard Medical School, Boston, MA; Mara Z. Vitolins, Wake Forest University Health Sciences, Winston-Salem, NC; Nathalie C. Zeitouni, Roswell Park Cancer Institute and University at Buffalo, NY; and Joseph Larson, Women's Health Initiative Clinical Coordinating Center, Fred Hutchinson Cancer Research Center, Seattle, WA.
  1. Corresponding author: Jean Y. Tang, MD, PhD, Department of Dermatology, Stanford University School of Medicine, 450 Broadway, Pavilion C, MC 5334, Redwood City, CA 94305; e-mail: tangy@stanford.edu.

Abstract

Purpose In light of inverse relationships reported in observational studies of vitamin D intake and serum 25-hydroxyvitamin D levels with risk of nonmelanoma skin cancer (NMSC) and melanoma, we evaluated the effects of vitamin D combined with calcium supplementation on skin cancer in a randomized placebo-controlled trial.

Methods Postmenopausal women age 50 to 79 years (N = 36,282) enrolled onto the Women's Health Initiative (WHI) calcium/vitamin D clinical trial were randomly assigned to receive 1,000 mg of elemental calcium plus 400 IU of vitamin D3 (CaD) daily or placebo for a mean follow-up period of 7.0 years. NMSC and melanoma skin cancers were ascertained by annual self-report; melanoma skin cancers underwent physician adjudication.

Results Neither incident NMSC nor melanoma rates differed between treatment (hazard ratio [HR], 1.02; 95% CI, 0.95 to 1.07) and placebo groups (HR, 0.86; 95% CI, 0.64 to 1.16). In subgroup analyses, women with history of NMSC assigned to CaD had a reduced risk of melanoma versus those receiving placebo (HR, 0.43; 95% CI, 0.21 to 0.90; Pinteraction = .038), which was not observed in women without history of NMSC.

Conclusion Vitamin D supplementation at a relatively low dose plus calcium did not reduce the overall incidence of NMSC or melanoma. However, in women with history of NMSC, CaD supplementation reduced melanoma risk, suggesting a potential role for calcium and vitamin D supplements in this high-risk group. Results from this post hoc subgroup analysis should be interpreted with caution but warrant additional investigation.