Wetenschappelijk onderzoek naar voedingstoffen en natuurlijke aanpak en middelen bij kanker. Studieabstracten en studieanalyses.
Hier vermelden we artikelen en studies c.q. onderzoeken over kanker in relatie tot voeding. Sommige met aanvullend commentaar andere zoals we die op internet vonden. We zullen deze artikelen regelmatig aanvullen, maar dat kost tijd en we willen dat ook heel zorgvuldig doen. We hebben de onderzoeken en artikelen geprobeerd in logische en min of meer alfabetische volgorde te plaatsen. Veelal staat een artikel op naam van voedingstof - vitamine enz. Maar soms ook onder dieëten of voeding bij kanker of bij de betreffende kankersoort als eerste genoemd, zoals onder blaaskanker en vitamines onder de B.. Dus zoek op naam van bepaalde voedingsstof of gebruik zoekfunctie op startpagina want bij verschillende kankersoorten staan ook vaak belangrijke studies en artikelen vermeld die niet allemaal in deze lijst voorkomen.
Als er mensen zijn die ons tips kunnen geven graag a.u.b. Stuur ons opvallende onderzoeken en we plaatsen die op de site. (zie ook literatuurlijst (Deze lijst samengesteld door arts-bioloog drs. E. Valstar heeft de 1500 overschreden en zijn allemaal gerandomiseerde onderzoeken) en kanker en boeken). Daarnaast is een aanrader naar informatie over bewezen effecten van voeding en voedingssuppletie bij kanker het boek: Voedingsinterventie bij kanker ; een signaal aan de klassieke oncologie. Door arts-bioloog drs. Engelbert Valstar. Het boek kost 16,95 euro en het ISBN-nummer is 90 5860 192 7.
Mond- en keelkanker: wie voor een grote operatie in het hoofd- halsgebied speciale immuunversterkende voeding krijgt, arginine, RNA, Omega 3 vetzuren, heeft significant minder last van complicaties zoals infecties na de operatie en geneest beduidend sneller dan wie normale voeding krijgt. Artikel update 23 april 2012
26 september 2011: Bron: Nutrition and Cancer Volume 62, Issue 8, 2010
Als patienten met tumoren in het hoofd- en halsgebied vooraf aan een grote operatie speciale immuunversterkende voeding krijgen dan blijken deze patienten de operatie beter te doorstaan in vergelijking met de patiënten die gewone standaard voeding kregen. In de studiegroep bleken veel minder complicaties zoals met name infecties voor te komen en de wonden genazen ook veel sneller. De toegevoegde immuunversterkende middelen waren arginine, RNA en omega3 vetzuren. Dit blijkt uit een gerandomiseerde Griekse studie. Hier het abstract van de studie maar als u hier klikt kunt u het volledige studierapport gratis inzien.
Perioperative enteral immuno-enhanced feeding in head and neck cancer patients undergoing major surgery may influence the postoperative outcomes by reducing the frequency rate of infections and wound complications.
Effect of perioperative immuno-enhanced enteral nutrition on inflammatory response, nutritional status, and outcomes in head and neck cancer patients undergoing major surgery.
Source
Medical School, University of Athens, Hippokration Hospital, Athens, Greece.
Abstract
Administration of immuno-enhanced nutritional support may decrease postoperative morbidity, mortality, and infectious complications in cancer patients. The aim of this study was to verify that perioperative enteral diet, enriched with the nutrients arginine, ribonucleic acid (RNA), and ω-3 fatty acids improves outcomes of head and neck cancer patients undergoing major surgery. Forty patients with squamous cell carcinoma of the head and neck were studied. Group 1 received no preoperative nutritional support, whereas Group 2 received an oral formula with nutrients arginine, RNA, and ω-3 fatty acids. After surgery, Group 1 received a standard enteral formula, whereas Group 2 received an enriched enteral formula. Albumin (g/dl), prealbumin, fibrinogen, CRP, Il-6, and TNFa were measured 5 days before and 8 days after surgery. No statistically significant difference was observed for all the evaluated markers between postoperative and preoperative levels for both groups. The rate of complications was significantly reduced in the total number of patients receiving immunonutrition and in the particular subgroup of well-nourished patients receiving an immuno-enhanced diet. Perioperative enteral immuno-enhanced feeding in head and neck cancer patients undergoing major surgery may influence the postoperative outcomes by reducing the frequency rate of infections and wound complications.
- PMID:
- 21058198
- [PubMed - indexed for MEDLINE]




